Senioren Advies

Partnerpensioen werd niet uitgekeerd na verlies partner

Mevr. D (83 jaar) uit Den Haag verloor in 2022 haar echtgenoot na een lange periode van ziekte. Nadat alle zaken omtrent het overlijden waren geregeld kreeg mevrouw een brief over formaliteiten die zouden leiden tot het uitkeren van het partnerpensioen. Alle handelingen die het pensioenfonds verzocht te voldoen waren allen zaken die via de computer of telefoon konden worden voldaan. Mevrouw was echter niet in het bezit van een mobiele telefoon en dus kwam het proces volledig stil te liggen. Om zaken op te lossen werd er door familie via email contact gezocht, maar zonder succes. Na bijna een heel jaar was er nog geen enkele uitkering plaatsgevonden terwijl mevrouws inkomen drastisch gedaald was na het overlijden van haar man, enkel AOW werd ontvangen. Nadat SA ingeschakeld werd, is er contact gelegd met het pensioenfonds, alle relevante documenten zijn ingestuurd en met spoed is het uitstaande bedrag van meer dan 25 duizend euro partnerpensioen van een heel jaar uitgekeerd. Vervolgens is de maandelijkse uitbetaling ook op orde. Om te voorkomen dat ooit nog zoiets kan gebeuren, heeft SA voor een tablet gezorgd en een email adres voor mevrouw zodat mensen in haar omgeving haar makkelijker kunnen helpen. Ondanks mevrouw niet verwacht ooit vaardig te worden op de tablet, is zij wel het nut gaan zien om een apparaat te hebben waar anderen haar redelijk eenvoudig kunnen helpen, wat toch de barrière bleek te zijn in eerste instantie.

Scroll naar boven