Dhr. van der M. (77 jaar) uit Hoek van Holland had gezien zijn inkomen recht op energietoeslag. Maar vervelend genoeg lukte het meneer niet om de toeslag aan te vragen. Zelfs via de ‘bibliotheek’ konden ze meneer niet verder helpen. Nadat SA werd ingeschakeld, ontdekte we de moeilijkheid waar de kennissen van Dhr. van der M mee hadden te kampen. Meneer had geen mobiele telefoon, email of digID. Echter bleek al snel dat de overheid wel oplossing hier voor heeft, maar geen eenvoudige. De conformatie code die men nodig heeft na aanvraag van DigID, kan ook via een vaste lijn wordt aangevraagd door middel van een voice-code gesprek. Iets wat zeer specialistisch is en zeer ongeschikt voor mensen zonder mobiele telefoon en/of email. Dit is weer een schoolvoorbeeld van hoe kwetsbare mensen niet gezien worden door onze overheid. In overleg met familie besproken dat meneer een mobiele telefoon nodig heeft voor dit soort zaken, zij hebben daar actie op genomen. Dhr. van der M heeft zijn toeslag ontvangen.